click

Monday 28 April 2014

POKOK KELAMPAIAN @ KELAMPAYAN

Salam dan Good Evening.....
Semoga kita semua berada dalam LindunganNya. Pada Penghujung Bulan April 2014 ini, admin akan memperkatakan tentang sejenis pokok spesis hutan, iaitu pokok Kelampaian @ Kelampayan dan nama saintifiknya neolamarckia cadamba dan dari keluarga rubiaceae.


pokok kelampayan
 Pokok ini mempunyai pelbagai nama antaranya di India dikenali sebagai Kadam, di China kenali sebagai pokok Ajaib, dan di Indonesia di kenali sebagai pokok Jabon. Kelebihan pokok ini bukan sahaja sebagai bahan mentah industri papan lapis, tetapi setiap bahagian pokoknya boleh digunakan bagi tujuan perubatan, industri perabot, kertas dan juga sejenis pokok yang mempunyai pertumbuhan yang cepat matang.

dahan @ batang kelampaian
Kelampaian merupakan sejenis spesis pokok kayu yang cepat matang iaitu antara 5 hingga 10 tahun. Di dalam pesekitaran biasa, ketinggian pokok ini boleh mencecah 17meter serta diameter batangnya boleh mencecah 25 cm. Bagi pokok yang sudah matang ianya boleh mencecah dan melebihi 20 hingga 30 meter tinggi serta diameternya batangnya boleh mencapai 50 hingga 100 cm. Spesis ini juga merupakan jenis kayu keras yang mempunyai tekstur sederhana, tidak berbau, kurang berkilat, bersih serta mempunyai permukaan yang rata serta sesuai bagi penggunaan paku.

buah pokok kelampayan
Kulit pokok ini yang sudah kering boleh digunakan sebagai ubatan bagi meredakan demam, manakala daunnya boleh digunakan sebagai pencuci mulut, serta antibiotik bagi sakit perut, demam, batuk dan radang. Bunga dan akarnya boleh digunakan sebagai bahan asas minyak angin atau atar.

Benih pokok Kelampaian
Penemuan terbaru dan terbesar menunjukkan pokok kelampaian berpotensi sebagai suatu sumber bagi pengeluaran bio-tenaga baru pada masa hadapan.


Bagi yang berminat untuk mendapatkan benih bagi tujuan komersil bolehlah menghubungi admin bagi perbincangan lanjut.

Sekian.
3.09pm waktu malaysia.
6019 988 0215





No comments:

Post a Comment